Izzivi in raznolike izkušnje zaposlenih v VDC


Motnjam avtističnega spektra, za katere je značilno spremenjeno vedenje na področju socialne komunikacije in interakcije z omejenimi neobičajnimi interesi, se je v magistrski nalogi posvetila študentka zdravstvenih ved – smer avtizem na Alma Mater Andreja Vidergar Trebušak.

Magistrsko delo pod mentorstvom mednarodno priznanega storkovnjaka za avtizem prof. dr. Vladimirja Trajkovskega prikazuje izzive in raznolike izkušnje zaposlenih v VDC v Sloveniji, ki se dnevno srečujejo z osebami z motjo avtističnega spektra (MAS) ter narekuje smernice za nadaljnje delo. 

»Pri vsakodnevnem delu z osebami z MAS je treba izhajati iz osebe same, njenih potreb, interesov in želja. Poleg njenih močnih področij je pomembno poznati tudi tista, ki so šibka, ter morebitne strahove in situacije, ki lahko posameznika vodijo v stisko,« izpostavi Vidergar Tebušakova.

Osebe z motjo avtističnega spektra (MAS), ki na podlagi Zakona o socialnem vključevanju pridobijo status invalidne osebe, se v Sloveniji vključujejo v varstveno-delovne centre, kjer se na 112 različnih lokacijah izvaja storitev vodenja, varstva in zaposlitve pod posebnimi pogoji. »Cilji magistrskega dela so bili pridobiti podatke o prepoznavanju MAS med zaposlenimi v VDC-jih, prikazati njihove izkušnje pri neposrednem delu z odraslimi osebami z MAS ter oblikovati smernice za nadaljnje delo,« pojasnjuje novopečena magistra.

Ugotovljeno je bilo, da med prepoznavanjem MAS glede na delovno mesto, delovno dobo in statistično regijo VDC-ja med zaposlenimi ne obstajajo razlike ter da obstaja povezava med pomembnostjo prepoznavanja MAS in dodatnim izobraževanjem zaposlenih. 

»Zaposleni se soočajo s številnimi kadrovskimi in prostorskimi izzivi ter s pojavom neželenih oblik vedenja, med katerimi je najpogostejša agresija. Zaposleni poudarjajo pomembnost enotnega pristopa, katerega središče je uporabnik, enostavne in jasne komunikacije, vzpostavitve zaupnega odnosa, zagotavljanja strukture in prilagoditve okolja, upoštevanja močnih področij, želja, kontinuiranega sodelovanja s svojci ter nudenja podpore in pomoči, kjer jo osebe z MAS potrebujejo. Poleg tega se zaposleni strinjajo, da se je za kakovostno obravnavo oseb z MAS treba izobraževati, kar na področju socialnega varstva zaenkrat še ni urejeno,« še pove Andreja Vidergar Trebušak.